Honden en hun Typische Baasjes - T. van Wanrooy

Een grappig boekje dat je niet te serieus moet nemen. Het bevat stereotype beschrijvingen van honden en hun baasjes. Ze zeggen dat honden op hun baasjes lijken? Kijk na het lezen van dit boekje maar eens in het bos naar de andere baasjes. Wedden dat je iets herkent?

honden en hun typische baasjes

Karakterhonden - Karakterbazen - Sacha Gaus & Nicky Gootjes

Dit is een leuke aanvulling op de verschillende rassenencyclopedieën die ik al heb staan. Het boek is ingedeeld in rasgroepen met vooraf een duidelijke uitleg waarom deze honden bij elkaar worden ingedeeld en op welke criteria een rasgroep is geselecteerd. Zo heb je gelijk al een beetje inzicht welk gedrag en uiterlijk de honden zullen hebben. Daarna worden enkele rassen beschreven, gebaseerd op een onderzoek bij hondeneigenaren. In plaats van een saaie duffe opsomming van uiterlijke en gedragskenmerken krijg je kleine leuke verhaaltjes over hoe eigenaren hun ras ervaren.
Het boek begint met een vragenlijst. Aan de hand daarvan krijg je zelf inzicht in welk ras er bij jullie zou passen.
Het is gewoon jammer dat niet alle rassen worden beschreven!

De evenwichtige hond - Marianne Krediet

Dit boekje is geschreven door dierfysiotherapeute en chiropractor Marianne Krediet en gaat over 'het nut van balans en coördinatie'. Marianne beschrijft met voorbeelden uit de praktijk hoe beweging tot stand komt, het belang van rompstabiliteit en de essentie van soepel bewegen. Ze legt uit hoe honden leren bewegen, hoe de zenuwen en spieren leren samenwerken en hoe bewegingspatronen worden 'ingesleten'. Daarna gaat ze in op hoe verkeerde bewegingen kunnen leiden tot blokkades en blessures, en hoe een goede chiropractor en fysiotherapeut hier met behandelingen en oefeningen verandering in kunnen brengen. Tot slot geeft ze een paar leuke oefeningen mee om thuis met je hond te gaan doen om de rompstabiliteit en balans te vergroten.

Hoewel het boekje redelijk specifieke en zware kost is, maakt Marianne het inzichtelijk door telkens een praktijkvoorbeeld erbij te halen. Ze neemt je mee langs zenuwen, spieren en blessures naar trainingen, behandelingen en gezond bewegende honden. Het heeft mij ertoe aangezet om ook eens met mijn hond langs de fysiotherapeut te gaan: zij kan vast wat verlichting bieden bij de ouderdomsklachten van Sira!

de evenwichtige hond

Marij Stolp 50

Marij Stolp